Natuurlijk moeten we de benodige materialen hebben. Deze zetten we in deze lijst, zodat het voor ons alle duidelijk is wat we nodig hebben en wat we nog moeten aanschaffen.
Hij zal steeds aangevuld worden:
- Tent
- Pyjama's
- Muziek?
- Bikini's
- Knijpers
- Bestek?
Strand spullen:
- Zonnebrand
- Luchtbal
- Zwembandjes
- Zwemband
- Emmer & schep
donderdag 3 september 2009
Dag 2
Dag 2 zit er alweer op. De tijd gaat snel! En dat hebben we gemerkt ook.
We begonnen vandaag met het brainstormen... en dat viel niet mee!
Het ging als volgt. Iedereen kreeg een leeg blaadje. Hierop moest je een woordweb gaan maken: je zet een onderwerp in het midden met een kring eromheen. Hier schrijf je associaties bij en je kunt ook plaatjes tekenen van hetgeen wat met het onderwerp te maken heeft.
Na een paar minuten geef je het blaadje in het groepje door en gaat persoon 2 er andere dingen bij schrijven. Dan persoon 3 en ook die mag ook een ander woord als onderwerp nemen en daarbij woorden schrijven.
Zo krijg je een heel blaadje vol met woorden die met één onderwerp te maken heeft. Bij elkaar heb je dus 7 blaadjes vol onderwerpen.
Daarna draaiden we weer door. In deze ronde maakten we koppelingen die niet cliché zijn. Zoals: een rotskompas, rugzak meertje, een windhanddoek, muziekstrandbal, watermeteoriet etc.
De gekste dingen komen hieruit en dat is ook de bedoeling. Verdergaan dan je normaal zou bedenken. We zijn allemaal gewend heel veilig te denken zoals een 'goede' en een 'slechte' heks, maar zo kom je dus ook op andere ideeën!
Daarna geef je de blaadjes weer door. De personen gaan kijken naar de gekoppelde woorden en kiezen daar een aantal combinaties uit. Deze combinaties ga je gebruiken voor een verhaal.
Eerst teken je de gekoppelde woorden uit op papier en daaronder komt een kort verhaaltje.
Met deze verhaaltjes ga je in groepjes van 2 of 3 mensen in overleg. Dit hadden we alleen niet zo goed begrepen, dus iedereen ging meteen in de grote groepen overleggen en gelijk aan de slag met het concept voor het toneelstuk.
Guido vond dit alleen niet zo'n strak plan, dus iedereen moest uit elkaar gaan zitten en alsnog in de kleine groepjes overleggen. Uiteindelijk kwamen we toch bij elkaar en werden we steeds enthousiaster voor het concept.
We hebben de onderwerpen 'kamperen' en 'strand' bij elkaar gedaan. Tot nu toe kwamen we uit op het idee van een tent op een schoolplein. Het idee hierachter is dat we van het strand afgeblazen zijn en vervolgens op een schoolplein terecht zijn gekomen.
Na het brainstormen gingen we improviseren.. maar hoe doe je dat als je nog bijna geen idee hebt over wat je wilt doen?
We gingen maar beginnen met het in de tent liggen en gewoon spelen hoe we het dachten dat we het wilden!
Er kwam uit dat het toch wel een stuk lastiger is.. dus er kwam ook een hoop overleg bij kijken. Na wat aanwijzingen van Guido gedurende dit proces, kwamen er wéér nieuwe aspecten bij. Wat willen we nu eigenlijk uitbeelden en hoe kun je dit zo onrealistisch mogelijk maken? Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij het volgende idee: Vanuit de tent op het schoolplein komen een aantal figuren. Voorafgaand ligt iedereen in de tent. Dit zal de nieuwsgierigheid van de kinderen prikkelen. Vervolgens voeren de figuren activiteiten uit die eigenlijk op het strand plaats zouden moeten vinden, maar nu dus op het schoolplein gebeuren. We verwachten dat dit verbazing opwekt bij de kleuters. Een eind of verder verloop van het stuk hebben we nog niet, hieraan gaan we morgen verder werken!
Ook zullen we dan het ontwerp dat we nu hebben verder bijschaven. Verder maken we een puntsgewijze aanpak, zodat we precies kunnen bijhouden wanneer er wat gedaan wordt.
Brainstormen
We begonnen vandaag met het brainstormen... en dat viel niet mee!
Het ging als volgt. Iedereen kreeg een leeg blaadje. Hierop moest je een woordweb gaan maken: je zet een onderwerp in het midden met een kring eromheen. Hier schrijf je associaties bij en je kunt ook plaatjes tekenen van hetgeen wat met het onderwerp te maken heeft.
Na een paar minuten geef je het blaadje in het groepje door en gaat persoon 2 er andere dingen bij schrijven. Dan persoon 3 en ook die mag ook een ander woord als onderwerp nemen en daarbij woorden schrijven.
Zo krijg je een heel blaadje vol met woorden die met één onderwerp te maken heeft. Bij elkaar heb je dus 7 blaadjes vol onderwerpen.
Daarna draaiden we weer door. In deze ronde maakten we koppelingen die niet cliché zijn. Zoals: een rotskompas, rugzak meertje, een windhanddoek, muziekstrandbal, watermeteoriet etc.
De gekste dingen komen hieruit en dat is ook de bedoeling. Verdergaan dan je normaal zou bedenken. We zijn allemaal gewend heel veilig te denken zoals een 'goede' en een 'slechte' heks, maar zo kom je dus ook op andere ideeën!
Daarna geef je de blaadjes weer door. De personen gaan kijken naar de gekoppelde woorden en kiezen daar een aantal combinaties uit. Deze combinaties ga je gebruiken voor een verhaal.
Eerst teken je de gekoppelde woorden uit op papier en daaronder komt een kort verhaaltje.
Met deze verhaaltjes ga je in groepjes van 2 of 3 mensen in overleg. Dit hadden we alleen niet zo goed begrepen, dus iedereen ging meteen in de grote groepen overleggen en gelijk aan de slag met het concept voor het toneelstuk.
Guido vond dit alleen niet zo'n strak plan, dus iedereen moest uit elkaar gaan zitten en alsnog in de kleine groepjes overleggen. Uiteindelijk kwamen we toch bij elkaar en werden we steeds enthousiaster voor het concept.
We hebben de onderwerpen 'kamperen' en 'strand' bij elkaar gedaan. Tot nu toe kwamen we uit op het idee van een tent op een schoolplein. Het idee hierachter is dat we van het strand afgeblazen zijn en vervolgens op een schoolplein terecht zijn gekomen.
Na het brainstormen gingen we improviseren.. maar hoe doe je dat als je nog bijna geen idee hebt over wat je wilt doen?
We gingen maar beginnen met het in de tent liggen en gewoon spelen hoe we het dachten dat we het wilden!
Er kwam uit dat het toch wel een stuk lastiger is.. dus er kwam ook een hoop overleg bij kijken. Na wat aanwijzingen van Guido gedurende dit proces, kwamen er wéér nieuwe aspecten bij. Wat willen we nu eigenlijk uitbeelden en hoe kun je dit zo onrealistisch mogelijk maken? Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij het volgende idee: Vanuit de tent op het schoolplein komen een aantal figuren. Voorafgaand ligt iedereen in de tent. Dit zal de nieuwsgierigheid van de kinderen prikkelen. Vervolgens voeren de figuren activiteiten uit die eigenlijk op het strand plaats zouden moeten vinden, maar nu dus op het schoolplein gebeuren. We verwachten dat dit verbazing opwekt bij de kleuters. Een eind of verder verloop van het stuk hebben we nog niet, hieraan gaan we morgen verder werken!
Ook zullen we dan het ontwerp dat we nu hebben verder bijschaven. Verder maken we een puntsgewijze aanpak, zodat we precies kunnen bijhouden wanneer er wat gedaan wordt.
Brainstormen
Abonneren op:
Reacties (Atom)