woensdag 2 september 2009

Dag 1

Het is begonnen! En wat moeten we doen...?!

Spannend is het wel hoor, zo'n eerste dag aan een project werken! Om 13.30u begonnen we vandaag.. Fris en Fruitig zoals we kunnen zeggen! We begonnen met het vormen van groepjes, dat was toch wel erg grappig, 4 groepen van 7 á 8 mensen.. hoe lossen we dat op?!

Gelukkig hadden wij ons groepje al snel bij elkaar.. Voorstellen zullen we doen aan de hand van onze profielfoto:

Links bovenaan: Marjolein Hoffman (grime)
2e van links: Tanya Westerhoff (blogger)
Daarnaast: Priscilla Damen (choreograaf)
Rechts bovenaan: Mandy Overgaag (blogger)
Links onder: Anne de Wit (regisseur)
Midden onder: Judith Keek (foto/film)
Rechts onder: Amanda Scheurwater (contactpersoon tussen groep- producers/docent)

Meteen een foto gemaakt, handig he! Nu weten iedereen tenminste hoe we eruit zien en over wie we het hebben!

Nadat de groepjes bekend waren en we naar een hele presentatie van Guido hadden geluisterd, was het de bedoeling dat we aan de slag gingen met de taakverdeling & het concept voor het toneelstuk... en dat viel niet mee!

Wie is waar goed in? Het was al snel duidelijk dat Marjolein een cursus schmink heeft gedaan, dus dat is handig! Kunnen we daar in ieder geval iets mee doen.

Mandy & Tanya vinden het erg leuk om verhaaltjes te typen & een site aan te kleden, dus die gaan gezellig samen deze blog bijhouden!

Priscilla gaat onze dansjes verzinnen, Anne houdt ons in het gareel, Amanda zorgt voor de communicatie tussen Productie en Studiebegeleiders en aangezien we álles op de foto/film willen hebben, doet Judith dit tot vervelends toe de héle week!

Verder gaan we allemaal acteren!!! Super toch! Zo hoeven we allemaal niet teveel tekst te onthouden en kunnen we het des te leuker maken!

Zo, dat is dan geregeld. En toen was de tijd om! Het valt niet mee om in zo'n korte tijd iets te bedenken, dus morgen gaan we hier dan ook gezellig mee door!

We zullen toch de kleine ideetjes die we al geopperd hadden op een rijtje zetten:

- Tent op schoolplein
- Schmink op gezicht, en armen etc.
- Kostuums
- Opruimen als onderwerp
- Als dieren verkleed
- Ineens op schoolplein beginnen met toneelspelen

Zoals jullie kunnen lezen is het nog één groot wazig geheel. Morgen gaan we er helemaal voor en hopen we jullie dan ook helemaal bij te brengen over wat ons toneelstuk wordt!

Onze Motivaties

Amanda Scheurwater

We hebben met de klas 4 groepjes gevormd. Met die groepjes gaan we een schoolpleintheater voorstelling geven. We hebben de taken verdeeld over de groepjes en ik ben de contactpersoon voor ons groepje. Ik zal als er problemen zijn overleggen met de producers. De producers hebben een budget en als we iets hebben gekocht dan moet ik het bonnetje inleveren bij hun zodat we het geld weer terug krijgen. Dat is dus mijn tweede taak.

Als contactpersoon wil ik er de komende dagen voor gaan zorgen dat alle vragen en probleempjes opgelost kunnen worden. Door middel van vragen aan de docenten en producers en te overleggen met hun wat er allemaal mogelijk is en om antwoorden op onze vragen te krijgen. Mochten er probleempjes zijn wil ik graag proberen te helpen met een oplossing te bedenken maar ik hoop dat dit niet nodig is.

Ik heb er heel erg veel zin in maar ik vind het wel heel erg spannend! De tijd gaat zo snel en je hebt maar heel kort de tijd om op DE dag dan ook echt iets te moeten laten zien. Er wordt een leuk idee uitgewerkt en dan is het te cliché, hup iets anders verzinnen en dat is het ook nog niet helemaal. Het is zo kort dag en we zullen er hard aan moeten werken om volgende week hopelijk iets heel geslaagds te kunnen laten zien. Ik wil deze week aan mijn organisatorische competentie werken. Op de stage heb je hier al een beetje ervaring mee omdat al je spullen en materialen in de goede aantallen voor de les aanwezig moeten zijn. Alleen is dit niet helemaal te vergelijken met een les maar komt er veel meer bij kijken. Alle spullen die nodig zijn moeten op tijd gekocht worden. En de spullen moeten ook op tijd op de school aanwezig zijn er komt dus ook een hele goede planning bij kijken. Ik wil graag dat iedereen zijn mening en ideeën kan geven en ik hoop dat we zo goed mogelijk naar iedereen luisteren zodat we met zijn alle tot een leuk resultaat gaan komen.

Ik hoop dat de kinderen aan wie we ons theater stukje gaan presenteren het erg leuk vinden, en dat de kinderen het zo leuk vonden dat ze thuis aan hun ouders gaan vertellen wat ze hebben gezien.

Ik heb heel veel zin in de komende dagen. Er moet nog heel veel gebeuren maar ik weet zeker dat het ons gaat lukken!

Liefs Amanda

Marjolein Hoffman

Ik ga dit projet in met het idee van dat het gezellig en leuk is.

Ik vind het leuk dat dit project anders is dan de rest van het schooljaar. Dit zorgt wel dat ik me er meer voor ga inzetten.
Ik wil hier mee werken aan mijn inprovisatie, maar ook aan mijn stemgebruik.

Ik wil graag schminken, omdat ik soms op kinderfeesten en markten sta te schminken.

Wat ik hiervan verwacht: Ik denk dat het gezellig en leuk is. Maar ook dat het als introdutie werkt, zo dat ik meer namen ken aan het eind van de week.


Mandy Overgaag

Deze week wordt een super leuke, maar gekke week. Ik heb er ontzettend veel zin in, want ik weet dat we uiteindelijk tot een gaaf resultaat zullen komen.
Wel vind ik het spannend tot welk eindresultaat we komen, hoe we daar gaan komen en welke tegenslagen etc. we gaan meemaken.

Deze week neem ik samen met Tanya deze blog tot onze beschikking. We zullen hier alles bijhouden qua foto's, verhalen en filmpjes.
Ik heb deze taak mede op mij genomen vanwege het feit dat ik het leuk vind om met Internet bezig te zijn en verhalen te schrijven.
Ik ben blij dat ik dit samen met Tanya kan doen, wij doen vaak dingen hetzelfde waardoor het makkelijker wordt om iets op te zetten.

De komende week wil ik mijn organisatorische competentie gaan verbeteren en daarbij mijn gedrag aanpakken. Er moet een hoop geregeld en gedaan worden deze week voor het toneelstuk. Ik schiet als het niet op tijd af en gedaan is, vaak in de stress. Ik hoop dat ik dat deze week wat meer kan laten gaan. We kunnen niet alles op één dag doen.. dat wordt mijn nieuwe motto voor deze week.
Ik hoop dat het gaat lukken en dat we er een super gaaf toneelstuk van gaan maken.

Liefs Mandy

Priscilla Damen
Toen ik het onderwerp voor het project hoorde dacht ik, leuk! Maar mijn tweede reactie was: hoe gaan we hier ooit iets succesvols van maken?

Gelukkig zit ik in een groepje met 6 creatieve/gemotiveerde studenten, die er allemaal iets leuks van willen maken. Brainstormen zal de eerste dagen met name centraal staan, waarna we de dagen erop vooral zullen werken aan het daadwerkelijke theaterstuk en alles wat daarbij komt kijken.

Ik heb de taak van choreograaf op me genomen omdat ik merk dat ik altijd graag dingen wil regelen, met name tijdens het repeteren. Het lijkt me leuk om standpunten van spelers en dergelijke te bepalen. Verder houd ik erg van muziek en het lijkt me een uitdaging om daar (grote, duidelijke!) bewegingen op te verzinnen.

Ik verwacht dat met name het inleven op kleuterniveau het moeilijkste zal zijn. Wat vinden kleuters leuk, wat wekt hun interesse, wat snappen ze wel en wat snappen ze niet? Op die vragen moeten we proberen een antwoord te krijgen in het proces. De uiteindelijke uitwerking op de kinderen zal natuurlijk een verrassing zijn!

Ik zal aan de hand van de verschillende competenties aangeven hoe ik er persoonlijk aan ga werken.
Samenwerken: Eigenlijk het belangrijkste onderdeel in het proces van het hele project. Als de samenwerking niet goed is ontstaan er problemen, wat kan resulteren in ruzie. Ik ga letten op communicatie naar iedereen toe, zodat er geen misverstanden ontstaan!
Leidinggeven: Deze competentie heeft voor mij betrekking op mijn rol als choreograaf. Hierbij ga letten op de manier waarop ik aanwijzingen geef. Ik heb vaak de neiging om in mijn enthousiasme, dingen erdoor te drukken. Ik ga er nu op letten dat ik anderen de kans geef hun inbreng m.b.t. de choreografie te hebben.
Didactiseren en lesvoorbereiden: We letten op hetgeen kleuters vermakelijk vinden en hoe we het theaterstuk het beste kunnen opbouwen. Er moet een logische opbouw in zitten, waar alle spelers zich aan kunnen houden.
Presenteren: Ook één van de belangrijkere dingen van het project. Ik ga er bij mijzelf op letten dat ik groots presenteer, zodat het goed en duidelijk is te zien wanneer we het theater uitvoeren. Normaal gesproken zou ik dit niet doen, maar nu is het wel van belang.
Doelgericht werken: Per onderdeel ga ik letten dat ik werk volgens de instructies. Ik heb de neiging om meteen alles tegelijk te willen, maar het is van belang dat er een echt proces uit ons project voortkomt.
Plannen en organiseren: Het plannen en organiseren van het theaterstuk komt op ons allemaal neer. Hoewel Anne de regisseur is, moet je voor jezelf ook alles op een rijtje hebben. Duidelijke opeenvolgingen in het stuk is voor iedereen makkelijk.
Responsiviteit: Ik ga letten op de manier waarop ik reageer op anderen en anderen op mij. Niet alleen mijn medestudenten die in mijn groepje zitten, maar ook op de mensen uit mijn klas. Iedereen geeft tips en tops, en als je deze informatie meeneemt in het proces, zal het er uiteindelijk beter uit komen te zien.
Flexibiliteit: Niet alle ideeën kunnen verwerkt worden in het theaterstuk. Omdat ik altijd heel veel wil, moet ik erop letten dat ik anderen de ruimte geef, en mijn eigen ideeën soms laat varen.

Tanya Westerhoff

Aan het begin vond ik het heel erg jammer dat we het toneelstuk/musical niet gingen doen zoals voorgaande jaren.
Na deze teleurstelling ben ik vol goede moed aan de slag gegaan voor dit project. We gaan er proberen iets leuks van te maken!

Ik wilde erg graag de blog bij houden en maken. Dit omdat ik zelf erg actief ben op blogger en ik vorig jaar een 9 heb gehaald bij digitale didactiek. Voor iedereen was het eigenlijk al meteen besloten dat ik dat zou gaan doen. Gelukkig helpen Mandy en Priscilla hier ook bij want elke dag er vanalles op zetten is best veel werk!

Wat ik eigenlijk van dit project wil leren is om mijn stem beter te gebruiken voor een groep met mensen. Je bent buiten en het geluid kan overal heen dus moet je goed gebruik maken van het ademhalen door je buik om kracht te kunnen zetten op je stem. Dit is voor mij erg lastig maar ik ga dit dan ook zeker oefenen in de komende dagen.

Wat ik ook hoop te leren is in mijn rol te kunnen blijven en bij bijvoorbeeld een freeze niet te hoeven lachen. Ik ben altijd wel snel afgeleid met zulke dingen. Ook in een rol blijven vind ik bij toneelspel erg lastig. Hier ga ik dus ook hard aan werken! Het staat natuurlijk een beetje raar als ik tijdens een grappige situatie in het toneelstuk in lachen uitbarst!
Als dans aan te pas komt kan ik hier ook nog zeer veel van leren want hier ben ik niet echt in ontwikkeld. Ik vind het daarom ook erg lastig om aan kinderen iets met dans te geven.

Ik heb er verder echt super zin in! Met dit project leer ik tevens dingen uit handen te geven. Ik heb graag zelf de touwtjes in handen maar nu heeft ieder zijn taak!

Ben benieuwd naar het eindresultaat!!

Tanya

Anne de Wit

Deze week mogen we zelf een toneelstuk gaan maken. Ik vind dit een leuke start van het jaar. Ook komen er veel spellen naar voren die we geleerd hebben bij drama. Dus het is het ook gelijk een opfrisser! We worden wel vrijgelaten met het bedenken van het toneelstuk. Dit vind ik heel erg ook leuk. Ook lijkt het opvoeren voor de kinderen mij heel erg leuk.
Ik ben deze week de regisseuse. Als regisseuse zorg ik dat de sfeer goed blijft in de groep. Ik zorg dat iedereen haar ideeën naar voren kan brengen en dat er orde in de groep blijft. Ik ben benieuwd hoe dit gaat. Ik ken namelijk de meiden nog niet. Maar ik denk dat we tot een heel leuk toneelstuk komen!
Ik wil met dit project richten op verschillende competenties. Ten eerste wil ik er goed opletten dat ik steeds met mijn gezicht naar het publiek blijf staan. Ik heb vorig jaar gemerkt dat ik dit lastig vindt omdat je heel snel ook naar je medespelers toe draait en dan niet rekening met het publiek houdt. Daarnaast wil ik erop letten dat ik duidelijk praat en goed articuleer. Ik wil dat de kinderen mij goed kunnen verstaan. Ook moet ik letten op mijn gebaren. De gebaren moeten heel erg overdreven zodat het bij het publiek goed opvalt en dit ben ik niet gewend. Deze competenties wil ik graag behalen door dit project. Ik denk ook dat deze competenties haalbaar voor mij zijn als ik er zelf goed oplet en vraag aan de meiden uit de groep of ze erop letten.
Ik verwacht dat dit een hele leuke week gaat worden waar we onze creativiteit allemaal in kunnen stoppen!

Judith Keek

Op de introductiedag maandag 31 augustus hoorde ik dat we een kunstzinnig project gingen doen, namelijk het schoolpleintheater. Na een filmpje gezien te hebben begreep ik een klein beetje wat de bedoeling was, maar ik had nog totaal geen idee wat ik van het hele project kon verwachten. Woensdag begonnen we met een introductieles en hierin werd alles wel een stuk duidelijker. We werden in groepjes verdeeld en de taken werden verdeeld. Zo kreeg ik de taak om foto's en filmpjes te maken van alles wat er gebeurde. Dit leek mij ten eerste een leuke taak, omdat ik het leuk vind om foto's te maken, maar ik wil ook vooral leren om bepaalde belangrijke momenten vast te leggen, op zo'n manier dat de foto spreekt. Ik hoop dat dit wel gaat lukken.

Verder doet iedereen bij ons mee aan het theater zelf, hier heb ik ook veel zin in. Ik vind het leuk om lekker gek te doen en iemand te spelen die ik eigenlijk niet ben. Maar ik heb wel moeite met het overdrijven, waardoor het er juist leuk uit gaat zien. Dit wil ik dus ook leren.

Vakspecifieke competenties beeldende vorming:
De student kan groepen kinderen stimuleren beeldende werkstukken te maken met aandacht voor het gebruik van beel­dende aspecten en materialen en technieken.

Ik denk dat ik kinderen enthousiast kan maken om een werkstuk te maken en ermee aan de slag te gaan. Omdat ik zelf nog niet alle beeldende aspecten, materialen en technieken ken, kan ik ook de kinderen niet overal op wijzen, maar over datgene waar ik kennis over heb, kan ik dit wel. Ik weet bijvoorbeeld veel van muziek en bij beeldende vorming over materialen, maar van drama weet ik niet zo heel veel. Ik hoop dat ik door dit project wel meer kijk op dit soort dingen krijg.

De student kan groepen kinderen een beeldend proces laten doorlopen

Aan de hand van een stappenplan ben ik competent om de kinderen een beeldend proces te laten doorlopen. Zelf zo'n stappenplan opstellen zou ik nog heel moeilijk vinden, omdat ik te snel denk, ik ben al meteen bezig met het eindproduct, terwijl dat juist niet de bedoeling is. Als die stappen allemaal al op papier staan, kan ik deze de kinderen wel laten volgen. Ik denk dat ik door dit project ook meer kijk krijg op hoe zo'n proces in zijn werking wordt gezet en hoe je zoiets goed kan aanpakken.

De student kan kinderen laten kijken naar, praten over en leren waarderen van beelden uit verschillende culturen en cultuurperioden

Ik vind het zelf heel erg interessant om naar beelden te kijken uit verschillende culturen en cultuurperioden en ik vind het leuk om hierover te praten. Ik zou de kinderen ook kunnen stimuleren hierover te praten en hun mening te geven. Kinderen vinden het vaak nog moeilijk om dit onder woorden te brengen, dus hiermee kan ik ze dan wel helpen. Ik denk niet dat ik bij dit project iets leer over hoe ik de kinderen kan laten kijken naar bepaalde beelden van verschillende culturen.

Vakspecifieke competenties muziek:
De student kan groepen kinderen liederen met aandacht voor expressie, zuiverheid, adem, resonans en articulatie laten zingen

Ik heb 1 jaar lang op muziekles gezeten om me te orienteren op wat voor muziekinstrument ik wil bespelen. In dit jaar heb ik ook een keer in de week zangles gehad. Daarna heb ik 5 jaar lang op pianoles gezeten. Ik heb dus wel kennis over muziek, expressie, zuiverheid en dit soort dingen. Ik ben zelf niet een ster in zingen, maar ik vind het wel leuk om te doen en ik kan ook wel beoordelen of iets zuiver is, of de ademhaling goed is enz. Tips zou ik ook kunnen geven, weliswaar niet op professioneel gebied, maar ik zou kinderen zeker wel kunnen helpen. Ik ken redelijk wat liedjes en dan ook voor verschillende niveaus. Als in ons toneelstuk nog een stukje voorkomt waarin wordt gezongen, zou ik op dit gebied wel meer kunnen leren, zoals hoe je aanwijzingen op de beste manier kan geven en hoe je zo goed mogelijk uitlegt hoe iets moet.

De student kan jonge en oudere kinderen geïnspireerd naar muziek uit meerdere culturen en cultuurperioden laten luis­teren en op muziek laten bewegen

Ik heb kinderen nog nooit naar muziek laten luisteren, dus ik heb geen idee of ik dit kan. Ik kan wel kinderen mee laten dansen op muziek en ze laten luisteren, maar ik weet niet of ik de kinderen geinspireerd bezig kan laten zijn. Ik zou de kinderen wel opdrachten kunnen geven voor luisteren naar muziek, zoals vragen over wat voor emotie dit bij ze oproept, zodat ze gaan nadenken over de muziek die ze horen en ook verschillen horen. Zo gaan ze muziek wel op een bepaalde manier waarderen.

De student kan groepen kinderen instrumentale speelstukjes met aandacht voor klank, vorm en betekenis laten ontwerpen en uitvoeren

Ik heb kinderen ook nog nooit instrumentale speelstukjes laten uitvoeren, dus ik weet ook niet of ik hier competent in ben. Omdat ik wel een beetje muzikale kennis heb, denk ik dat ik de kinderen wel kan corrigeren op ritme en dit soort technische dingen. Ik kan ook wel horen of het wel of niet klinkt, maar hoe je dit moet verbeteren dat weet ik niet. Ook zou ik niet weten hoe je een speelstukje met betekenis kan maken en dat dan ook nog op de kinderen kan overbrengen hoe dat moet.

De student kan kinderen laten spelen in een spelproces met aandacht voor het verbeelden en het dramatisch spel proces­matig leiden en begeleiden

Ik denk dat ik een groep wel kan begeleiden in het proces om een dramastuk te maken. Wel zou ik het moeilijk vinden om de kinderen te helpen als ze zelf vastlopen en niet genoeg fantasie meer hebben, ik vind het zelf namelijk ook heel moeilijk om uit een bepaald denkpatroon te stappen. Ik denk dat ik bij dit project wel leer om ruimer te denken en hoe je van bestaande dingen weer iets nieuws kan maken.

De student kan kinderen laten spelen in een spelproces met aandacht voor het vormgeven van een inhoud en interactief een theaterproduct met hen maken

Als ik een verhaal heb dat uitgespeeld moet worden met een groep kinderen, zou ik dit wel kunnen begeleiden en kunnen vormgeven. Ik zou de kinderen interactief kunnen helpen en veel aan hunzelf over laten.

De student kan groepen kinderen in een spelproces laten spelen en dit spel, het spelproces en het spel van anderen laten be­schouwen

Ik kan kinderen toneel laten spelen en hierna de kinderen zelf laten zeggen wat ze goed en slecht doen. Zelf voeg ik hieraan toe wat mij nog opvalt. Ook help ik de kinderen met zich uitdrukken, want de kinderen moeten wel opbouwende kritiek geven.

De competenties die met dans te maken hebben, daar kan ik niets over zeggen, want hier heb ik nog geen ervaring mee.

Wie zijn wij.. en belangrijker.. Wat doen wij hier??

Hallo allemaal!

Welkom op onze blog over het schoolpleintheater! Voordat ik ga vertellen waarom wij deze blog gemaakt hebben, zal ik even uitleggen wie wij zijn!

Wij zijn 7 meiden uit de klas plv2E van de pabo van de Hogeschool Leiden. Wij zijn net met het tweede schooljaar begonnen en als introductie van het schooljaar zijn wij begonnen aan een kunstzinnig project. Genaamd: het Schoolpleintheater!

De komende dagen gaan wij hard aan de slag om een theater stuk te maken voor een basisschool. Dit toneelstuk moet ongeveer 10 a 15 minuten duren en het is de bedoeling dat wij het spectaculair gaan maken! ( althans.. we gaan het proberen)
Omdat wij het eerste halfjaar les krijgen in alles over en rond het jonge kind gaan we dit dan ook doen voor de onderbouw!

Het is de bedoeling dat het verrassend en heel gaaf wordt om te zien! Hieronder 2 filmpjes over hoe verrassend het kan zijn als mensen ineens iets gaan doen (dit is alleen niet helemaal geschikt voor de onderbouw):








De komende dagen krijgen wij begeleiding van onze studiebegeleiders: Guido Paap, Mona Milani en Daniel Jolink.
Zij helpen ons om ons concept verder uit te breiden, te gaan tot het uiterste ( dus de afkrakingen komen ook gewoon voorbij) en er iets heel gaafs van te maken!

Op deze blog houden we precies bij wat we welke dag gedaan hebben, hoever we zijn en wat de vooruitzichten voor de volgende dagen zijn!
We zullen alles proberen vast te leggen, is het niet door foto's dan wel door video filmpjes!

Dus blijf gezellig lezen en wij zorgen ervoor dat het helemaal goed komt!

Groetjes de 7 meiden!